SKUTECZNY NETWORKING – ZASADY

SKUTECZNY NETWORKING – ZASADY

Czym jest networking i dlaczego stał się tak popularny w ostatnich czasach? Dlaczego ludzie poświęcają swój prywatny czas na nawiązywanie kontaktów biznesowych? Odpowiedź jest prosta: Biznes to ludzie a ludzie to relacje. Chcąc stworzyć prężnie rozwijający się biznes bądź karierę, należy, a nawet trzeba nawiązywać relacje z ludźmi z branży.

Ale w jaki sposób skutecznie nawiązać pozytywne relacje biznesowe? Oto 10 złotych reguł, które Wam w tym pomogą:

  1. Nie szukaj klientów, a poznaj ludzi, którzy pomogą Ci znaleźć Twoich klientów.

Bezpośrednie szukanie klientów nie zawsze jest właściwe. Poznawaj ludzi i buduj z nimi odpowiednie relacje, a znajdziesz partnerów, którzy sami zaczną przychodzić do Ciebie z ofertami.

  1. Networking to nie uczęszczanie na wydarzenia networkingowe. To rozmowy jeden na jeden z ludźmi, których udało Ci się poznać podczas tych wydarzeń.

Nie zostawiaj niczego przypadkowi. Rozmawiaj z ludźmi o nich samych i ich potrzebach. Zbudowanie więzi z innymi jest podstawą skutecznego networkingu.

  1. Jeśli właśnie rozkręcasz swój biznes, spróbuj zorganizować przynajmniej 4 rozmowy indywidualne.

Praktyka czyni mistrza. Każda kolejna rozmowa zbliża Cię do osiągnięcia perfekcji w nawiązywaniu wartościowych kontaktów. Musisz dążyć do jak największej liczby rozmów indywidualnych, bez nich ludzie o Tobie nie usłyszą i nie rozwiniesz swojego biznesu.

  1. Ustal tygodniowe minimum rozmów indywidualnych i trzymaj się tego. Jeśli nie zrealizujesz tej liczby rozmów, możesz się spodziewać, że po upływie miesiąca Twoje rozmowy zejdą do zera.

Staraj się realizować ustalony harmonogram. W razie niepowodzenia, zbadaj przyczynę, wyciągnij wnioski i wprowadź je w kolejnym tygodniu. Najważniejsza jest systematyczność w działaniu.

  1. Na koniec rozmowy zadaj pytanie: „Czy znasz kogoś, kto byłby zainteresowany tym, co robię?”

To co dla jednych jest nieciekawe innych intryguje. Nie musisz zainteresować tej konkretnej osoby tym co przedstawiasz, żeby osiągnąć swój cel. Przedstaw siebie i to co prezentujesz tak, aby nakierować rozmówcę na tor myślenia, którego oczekujesz. Dzięki temu jest duże prawdopodobieństwa, że poleci Cię swoim znajomym, z którymi nawiążesz cenne kontakty.

  1. Kiedy ludzie Cię zapytają, co robisz, nie odpowiadaj – opowiedz im swoją historię.

Niech Twoja historia przedstawia Twój sposób myślenia, opowiadaj o tym z pasją. Jest to najlepszy sposób, żeby zbliżyć do siebie innych. Zapamiętają Cię i wrócą do Ciebie widząc, że mają do czynienia z niezwykłą osobą.

  1. Nigdy nie próbuj sprzedawać.

Zamiast sprzedawać buduj relację. Jeśli zawiążesz odpowiednią więź z innymi, nie będziesz musiał namawiać do zakupu, żeby osiągnąć zamierzony cel.

  1. Nigdy nie rozmawiaj o benefitach. Ludzie biznesu nie szukają benefitów podczas takiego spotkania. Oni szukają pomocy w rozwiązaniu problemów.

W rozmowie z ludźmi biznesu nie szukaj klienta, a partnera. Słuchaj innych, a będziesz wiedział czego oczekują i jak im pomóc.

  1. Nie rozmawiaj o cenie. Przynajmniej nie na początku rozmowy.

Jeśli na samym początku zaczniesz rozmawiać o cenie, dasz do zrozumienia, że jedyne do czego dążysz to zysk. Unikaj tego drażliwego tematu, skup się na budowaniu odpowiedniej relacji, stopniowo wprowadzaj rozmówcę we wszystkie szczegóły.

  1. Nie oczekuj za wiele. Skup się na poznawaniu ludzi i ich historii.

Bądź realistą, nie od razu Rzym zbudowano. Zainwestuj swój czasu na lepsze poznanie ludzi i ich historii. Dzięki temu zaczną Cię traktować jak przyjaciela, a to najlepsza droga do sukcesu.

Zapamiętaj: Skuteczny networking to budowanie dobrych relacji z ludźmi, którzy nie są dla Ciebie obojętni.